Hop til indhold

Per Fibæk Laursen RBL

Baggrund

Per Fibæk Laursen har siden 2003 været professor ved Center for Grundskoleforskning, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse. Her beskæftiger Per sig med pædagogik i folkeskolen og lærerprofessionen.

Hvad er din mærkesag for formandskabet?

Jeg er særligt optaget af at skabe bedre betingelser for pædagogisk udvikling af den daglige praksis i dagtilbud og skoler.

Kvalitet skabes og udvikles af de fagprofessionelle. Politikere, embedsmænd og forskere kan bidrage til at skabe gode betingelser for udviklingen. Men pædagogerne og lærerne er de centrale aktører.

Hvad kan du med din baggrund og erfaring bidrage med i formandskabet?

Jeg har kendskab til forskning og teoridannelse om skole og læreruddannelse – og søger samtidig at holde en god forbindelse til praksis.

Hvad skal der efter din mening til, for at formandskabets arbejde bliver en succes?

Jeg håber, vi kan skabe bedre forståelse blandt politikere og embedsmænd for, hvad pædagogisk kvalitet er, og hvordan den udvikles. Og at denne forståelse kan bidrage til at skabe bedre rammer for de fagprofessionelles arbejde.

Sidst opdateret: 7. juni 2019